فیس بوک فارسی

  • نویسنده : admin
  • بازدید : [] مشاهده
  • دسته بندی : دسته: فیس فارس

طالبیان گفت: امسال تلاش می کنیم روی آشنایی کودکان با میراث فرهنگی سرمایه گذاری کنیم.

ضرورت آشنایی کودکان با میراث فرهنگی ، جهل انسانی بزرگترین خطر جهت میراث فرهنگی است

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان؛ محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی شرکت میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه بازدید از بناهای تاریخی قزوین و در جمع خبرنگاران ضمن تقدیر از مسئولان میراث فرهنگی استان قزوین گفت: امسال شعار ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) جهت روز بناهای تاریخی، «میراث جهت نسل ها» هست؛ البته کشورهای متفاوت می توانند تفسیر خودشان را از این شعار داشته باشند. بازدید ما از قزوین نشان می دهد حضور مردم و جریانهای اجتماعی که اتفاق می افتد به انتقال پیامهایی جهت تحقق شعار امسال ایکوموس می انجامد .

وی افزود: هر لحظه نسل ها در ارتباط با هم و انتقال آموزه هایشان مهم است و میراث فرهنگی ظرفیت خوبی جهت انتقال خبر نسلی به نسل دیگر دارد. نسل ها در طول تاریخ همواره در امتداد یکدیگر گام برداشته اند؛ البته نسل مدرن به عوض کردن مسیر گسستی با نسل های گذشته داشتند.

معاون میراث فرهنگی شرکت میراث فرهنگی اظهار داشت: امسال تلاش می کنیم که با ظرفیت سازی چند نسل را به هم ارتباط بدهیم و روی آشنایی کودکان با میراث فرهنگی سرمایه گذاری کنیم. در ضمن بانک های اطلاعاتی را نیز تقویت خواهیم کرد.

ضرورت آشنایی کودکان با میراث فرهنگی ، جهل انسانی بزرگترین خطر جهت میراث فرهنگی است

طالبیان گفت: عنوان توجه زیاد به پژوهش و مستندسازی را در اولویت کارمان قرار می دهیم. در سال ۹۶ حدود ۷۰۰ تفاهمنامه بین ما و نهادهایی که در کارهای مشارکتی همکاری می کنند، امضا شده است هست. بخشی از این پروژه ها اجرایی شدند و بخش دیگر آنها نیز در آینده اجرا می شوند. بخش های مردمی و سمن ها هم باید تقویت شوند، لیکن نقش موثری در حفاظت از میراث فرهنگی دارند.

وی ادامه داد: بحث معرفی و انتقال مناسب اطلاعات به مخاطب نیز اهمیت دارد و این امر نیازمند بهره بردی از روش های کاربردی و صحیح هست. این تفسیر ما از شعار امسال ایکوموس است.

طالبیان تصریح کرد: به نظر می رسد باید تلاش بیشتری جهت ارتقای ارتباط کشور عزیزمان ایران فرهنگی و حوزه نوروز بکنیم. ما در سال۲۱۸،۱۳۹۶ بنای تاریخی مهم را مرمت کردیم و ۳۱ کارگاه مرمتی در بقاع متبرک بودند. بیش از ۹ میلیون نفر بازدید در نوروز از اماکن و موزه ها داشتیم؛ البته در کل سال۹۶ نزدیک به ۲۰ میلیون نفر بازدید داشتیم و حدود ۴۴ موزه مشارکتی در سال گذشته راه اندازی شدند. امید است که در سال تازه بتوانیم گام های مثبتی بیشتری برداریم.

معاون میراث فرهنگی شرکت میراث فرهنگی افزود: احتمالا در سال تازه نمایشگاه های مختلفی در کشورهای دیگر داریم. ضمنا در امسال تلاش می شود که موزه ملی به عنوان موزه مادر به سایر موزه های کشور یاری کند که با برگزاری نمایشگاه از رخوت دربیایند. به عنوان مثال موزه بندرعباس ساختمان خوبی دارد، ولی دچار رخوت شده است است.

طالبیان گفت: امسال تلاش می کنیم روی آشنایی کودکان با میراث فرهنگی سرمایه گذاری کنیم.

وی با اشاره به زیاد کردن اطلاعات تاریخی و تصویرهای به کتابهای درسی گفت: امسال حتما باید کارهای بیشتری راجع به نحوه انتقال پیامهای مرتبط با میراث فرهنگی به دانش آموزان انجام بدهیم.

طالبیان ادامه داد: شعارهای ایکوم(شورای بین‌المللی موزه‌ها) و ایکوموس انگیزه و بهانه ای جهت گام برداشتن است و ما نیز به همین بهانه کارهایی را انجام می دهیم.

وی گفت: خطرات طبیعی همواره بناهای تاریخی را ترساندن می کند. جهل انسانی نیز یکی دیگر از خطراتی است که بناهای تاریخی را ترساندن می کنند.توسعه های کشاورزی نیز در گذشته بناهای تاریخی را نابود می کردند، البته امروزه کشاورزی نیز اوضاع خوبی ندارد.

معاون میراث فرهنگی به تشکیل کار گروهی جهت پیگیری به اوضاع بناهای تاریخی شیراز اشاره کرد و گفت: همکاری نهادها در این خصوص جای امیدواری دارد. آیین نامه تشکیل این کار گروه دائمی است.

طالبیان خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد دادیم که ۲ هزار بنا را از محل طرح اشتغال مرمت کنیم. اگر اعتبار مورد نیاز تامین شود کار مرمت‌ را شروع می کنیم.

ضرورت آشنایی کودکان با میراث فرهنگی ، جهل انسانی بزرگترین خطر جهت میراث فرهنگی است

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: میراث فرهنگی | بازدید از | کودکان | ارتباط | قزوین | تاریخی | بازدید | انتقال